لوسیون های برنزه کننده علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی پوست و محافظت از آن در برابر بروز علائم پیری ، مزایایی همانند برنزه کردن یکدست بدن با اثر ماندگارتر را در بر دارند. یک لوسیون پایه یا "شتاب دهنده" معمولاً حاوی ماده تیروزین بوده و در کنار مرطوب سازی پوست، روند برنزه شدن را سرعت می بخشد. طبق ادعای  مطرح شده توسط مرکز برنزه سازی آمریکا ، این مواد افزودنی با تحریک ملانین ، رنگدانه ای که باعث طلایی شدن پوست می شود، سبب تسریع بیشتر روند تغییر رنگ پوست شما خواهند شد. از این رو، این لوسیون ها مناسب  برنزه سازی پایه ای پوست می‌باشند. یک لوسیون برنزه کننده تاثیری مشابه شتاب دهنده دارد، اما حاوی موادی است که برنزه شدن پایه ای پوست را تقویت می‌کنند. این مواد افزودنی در اثر تماس با سلولهای مرده ی لایه بیرونی پوست واکنش نشان داده، و در نتیجه رنگ تیره تر و عمیق تری را ایجاد می‌کنند. این لوسیون ها رنگ پوست را تغییر می دهد اما به داخل پوست نفوذ نمیکند.

بسیاری از لوسیون های برنزه کننده حاوی اسید دوکوساهگزائنوئیک اسید (DHA) هستند. این ماده  سبب ایجاد رنگ برنزه طلایی در پوست می شود. محصولاتی که حاوی برنزه کننده DHA باشند، روند برنزه سازی را فعال کرده و تا چند ساعت پس از استفاده‌ی آنها در جلسه سولاریوم به فعایت خود بر روی پوست ادامه می‌دهند. مزایا و معایبی در خصوص استفاده از لوسیون برنز سالن سولاریوم وجود دارند؛ یکی از این مزایا، تغذیه ی پوست و مرطوب سازی آن پس از استفاده از محصول یاد شده است. با این حال، درصورتی‌که  لوسیون را بدون دستکش مخصوص استفاده کردید، برای جلوگیری از باقی ماندن لکه های رنگی بر روی پوست، دستان خود را بشویید.

باز هم یادآور میشویم که امتحان محصول پیش از استفاده بسیار مهم است. استفاده از شتاب دهنده هایی که فاقد مواد  تشکیل دهنده ی فعال کننده هستند، باعث می شود پوست شما در حین انجام سولاریوم برنزه شدن ملایم اما ضعیف تری را تجربه کند.

برخی از این محصولات حاوی موادی هستند که باعث ایجاد احساس سوزش در پوست می شوند. این تاثیر سبب تسریع روند برنزه سازی، از طریق افزایش جریان خون می گردد. پیش از شروع سولاریوم، محصولات مختلفی که سبب بروز سوزش پوستی می شوند را امتحان کرده تا بنوانید محصولی را انتخاب کنید که راحت‌تر با تاثیر آن کنار خواهید آمد. برخی افراد استفاده از لوسیون سوزش زا را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند. شما نیز می بایست بر اساس قدرت تحمل خود لوسیون مناسبتان را انتخاب کنید.