مراقبت از پوست صورت برای افراد مختلف یکی از دغدغه‌های همیشگی  محسوب می‌شود. استفاده از کرم آبرسان پوست و کرم‌های روز و شب که مخصوص به  انواع پوست است، رطوبت لازم را به سلول‌های پوست صورت می‌رساند و چربی  اضافی را هم جذب می‌کند. در کنار محصولات آرایشی توصیه شده که باید به صورت  روزانه و بر اساس یک برنامه منظم استفاده شوند، استفاده از تونر صورت یا  همان تونر پوست هم ضروری است. اگر می‌خواهید بدانید تونر صورت چیست و چه  فوایدی برای پاکسازی پوست دارد، این مطلب را تا انتها بخوانید. علاوه بر  این، در این مقاله شما را با انواع مختلف تونر و روش ساختن تونر خانگی آشنا  خواهیم کرد.

تونر چیست؟

برخی از متخصصان پوست و مو پیشنهاد می‌کنند که به جای استفاده از  ماسک‌های مختلف پوستی مانند ماسک صورت برای پوست چرب، پوست خشک، حساس و  غیره تونر را روی میز آرایش خود اضافه کنید که بسیار مؤثرتر است. اگر  می‌خواهید هدف اصلی استفاده از تونر صورت را بدانید، باید گفت این محصول  برای داشتن سلامت بیشتر، پاکسازی پوست را به گونه‌ای انجام می‌دهد که منافذ  پوست از هر آلودگی یا گرد و غبار پاک شود. بدانید که حتی شستشوی صورت با  پاک‌کننده‌های صابونی که معمولاً بعد از حضور در هوای آلوده انجام می‌شود،  هم نمی‌تواند تأثیر تونر را داشته باشد. چرا که صابون یا شوینده‌ها قادر  نیستند به منافذ پوست نفوذ کنند.

پاکسازی پوست صورت

بیشتر تونرها از محلول‌های بر پایه آب تشکیل شده‌اند و دارای مواد  تشکیل‌دهنده فعالی مانند عصاره گیاهان یا اسانس‌های روغنی هستند که با توجه  به نوع تونر که برای چه پوستی طراحی شده است، درصدشان تغییر می‌کند. بیشتر  تونرها آبکی هستند ولی مدل‌های ژلی و سرمی هم در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

تونر صورت با توجه به انواع پوست صورت تولید می‌شود و مانند دیگر  محصولات آرایشی، باید به سراغ نوعی از تونر بروید که برای پوست شما مناسب  باشد. اگر پوستتان چرب، مختلط و یا خشک است می‌توانید نوعی از تونر را  خریداری کنید که با خصوصیات پوستی شما هماهنگ است. با انتخاب تونر مناسب،  چربی پوست صورت متعادل می‌شود و پوستی شفاف و سالم را به شما هدیه می‌دهد.

استفاده از تونر صورت برای چه پوستی توصیه می‌شود؟

تونر مختص افراد خاصی نیست و با توجه به هر نوع پوست قابل تهیه است. همه  افراد بهتر است تونر را در لیست لوازم آرایشی ضروری خود قرار دهند، ولی  برای پوست‌هایی که همیشه چرب و روغنی به نظر می‌رسند، استفاده از تونر باید  در برنامه بهداشت فردی روزانه قرار گیرد تا چربی بیش از حد و مزاحم پوست  را از بین ببرد.

فواید استفاده از تونر صورت در برنامه مراقبت از پوست

تمیز شدن منافذ پوست

ذرات گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا در میان منافذ پوست صورت  نفوذ می‌کنند و حتی با شستشوی صورت هم از بین نمی‌روند. تونر به این منافذ  وارد شده و این آلودگی‌ها را خارج کند. کرم پودر، پنکک و دیگر لوازم آرایشی  هم از ذراتی هستند که باید از روی سلول‌های پوست جمع‌آوری شوند تا به تنفس  بیشتر آنها کمک کند.

شفاف شدن پوست صورت

تونر صورت به علت اینکه ذرات ریز آلوده کننده را از درون منافذ پاک  می‌کند، باعث شفاف شدن پوست می‌شود. زمانی که از تونر بر روی پوست صورت  استفاده می‌کنید، چربی‌های ترشح شده از منافذ باز پوست هم از بین می‌رود،  منافذ جمع‌تر می‌شوند.

تنظیم pH پوست

شوینده‌های صورت که ممکن است به انتخاب شما صابون و یا ژل باشند، میزان  اسیدیته پوست را تغییر می‌دهند و این تونر صورت است که به متعادل کردن آن  کمک می‌کند. در واقع بسیاری از شوینده‌های صورت و پاک‌کننده‌ها، دارای  خاصیت قلیایی هستند و با استفاده مکرر پوست را از حالت اسیدی طبیعی‌اش،  خارج می‌کنند. همین نکته باعث می‌شود برای تنظیم مجدد اسیدیته، چربی بیشتری  از درون منافذ پوست ترشح شود و آنچه بر روی صورت نمایان می‌شود، پوستی چرب  خواهد بود. ولی تونر به دلیل اینکه قلیایی نیست، این مشکل را برطرف کرده و  اسیدیته را تنظیم می‌کند.

آبرسانی به پوست صورت

تونرها آبرسان پوست هستند، موجب به دام افتادن رطوبت می‌شوند و در نهایت  به عنوان یک لایه محافظ در برابر ذرات آلوده‌کننده و گرد و غبار هوا از  پوست شما محافظت می‌کنند.

بسته شدن منافذ پوست

اگر به سراغ بهترین کرم برای بستن منافذ پوست هم بروید، به اندازه تونر  باعث بسته و یا کوچک شدن منافذ پوستی نمی‌شود. تونر با این کار، نفوذ  آلودگی و ذرات ناخالص را کاهش می‌دهد. کلر و مواد معدنی موجود در آب سیر را  هم از بین برده و پوست را محافظت می‌کند.

انتخاب تونر مناسب با توجه به نوع پوست

شما زمانی می‌توانید از تونر خریداری شده انتظار نتیجه ایدئال را داشته  باشید که آن را با توجه به نوع پوست خود و البته نیازهای پوستی‌تان تهیه  کرده باشید. پوست‌های چرب با تونرهای مخصوص لایه‌برداری می‌شوند و پوست‌های  خشک هم با استفاده از تونر مخصوص، بیشتر رطوبت رسانی می‌شوند. افرادی که  دارای پوست حساس هستند خوب می‌دانند که در بسیاری از مواقع به دشواری  می‌توان محصولی را استفاده کرد که مناسب پوست باشد و موجب برافروختگی، خارش  و التهاب نشود. برای این افراد هم انواعی از تونر تولید می‌شود تا موجب  تسکین و کاهش التهاب پوستی شود و اغلب هم دارای عصاره آلوئه ورا هستند.

تونر چیست

اگر نگران هستید که تونر موجب خشکی پوست شما می‌شود، به دنبال محصولات  فاقد الکل در بازار بگردید. البته برای پوست چرب داشتن مواد تشکیل دهنده‌ای  که به طور طبیعی دارای الکل هستند، خشکی مطلوبی بر جای می‌گذارد. در  تونرهای مخصوص پوست چرب اغلب از الکل استفاده می‌شود تا علاوه بر داشتن  خاصیت آنتی باکتریال و ضد آکنه، پوست را رو به خشکی موردنظر ببرند. داشتن  درصد کمی از الکل در محصولات آرایشی برای همه پوست‌ها مضر نیست.

برای پوست‌های متنوع اغلب این ترکیبات در تونر استفاده می‌شود:

  • بابونه: تسکین‌دهنده مناسب برای پوست حساس و از بین بردن خستگی
  • روغن چای سبز: ضد باکتری و چربی مناسب برای پاکسازی پوست چرب و جوش‌دار
  • آلوورا: از بین بردن التهاب و قرمزی پوست مناسب برای پوست حساس
  • ویتامین E: آبرسان مناسب برای پوست خشک
  • سلول‌های ساقه گیاهان: دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و مناسب برای جلوگیری از پیری پوست
  • گل رز: آبرسان مناسب برای پوست خشک

برخی از تونرها به شکل اسپری مصرف می‌شوند. آنها برای استفاده در میان  روز مناسب هستند و تفاوتی نمی‌کند که زیر آرایش به کار برده شوند و یا روی  آن! با استفاده از این تونرها فوری پوستی براق و شاداب خواهید داشت که  رطوبت را به تازگی دریافت کرده است.

چه زمان و چگونه از تونر استفاده کنیم؟

تونر در واقع یکی از مراحل مراقبت از پوست  است که بعد از شستشوی صورت و قبل از کرم، استفاده می‌شود. تصور نکنید تونر  می‌تواند جایگزین شوینده‌های صورت باشد، بلکه باید به تونر به عنوان مرحله  متفاوت و جدیدی در تمیز کردن پوست نگاه کنید که تأثیر بیشتر در پاکسازی  صورت می‌گذارد.

چگونه از تونر استفاده کنیم؟ بعد از اینکه صورت خود را  با آب گرم و ژل یا صابون مخصوص شستید، کمی آب سرد روی صورت بپاشید. سپس  برای استفاده از تونر صورت، یک پد پاک‌کننده آرایش یا پنبه گلوله شده را  بردارید، چندین قطره از تونر را روی آن بریزید و پد را روی پوست صورت و حتی  گردن بمالید. تونر را می‌توانید دو بار در روز و بعد از تمیز کردن صورت  استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که فرمولاسیون تونر با پوستتان  سازگاری داشته باشد. اگر با استفاده از تونر پوست صورت خشک شد و یا به خارش  افتاد، دفعات استفاده را کم کنید. برای تونرهای قوی‌تری که برای درمان جوش  استفاده می‌شوند، استفاده دو روز یک‌بار هم مناسب است.

چگونه تونر خانگی بسازیم؟

برای پاکسازی پوست در خانه به سراغ روش‌های ساخت تونر در خانه می‌رویم.  پس به جای اینکه هزینه زیادی را صرف پاکسازی پوست در آرایشگاه کنید، خودتان  دست به کار شوید. قبل از هر چیز باید بدانید که پوست صورت شما از چه نوعی  است.

تونر چای سبز برای هر نوع پوستی مناسب است. یک فنجان چای سبز دم کنید و  نصف قاشق چای‌خوری به آن عسل اضافه کنید. آنها را خوب هم بزنید و اجازه  دهید این محلول کاملاً سرد شود. سپس ۳ قطره اسانس روغنی گل یاس به آن اضافه  کنید و در یک بطری در بسته بریزید و درون یخچال نگهداری کنید.

تونر خانگی

برای پوست نرمال تا چرب از سرکه سیب  برای پوست صورت استفاده کنید. یک لیموی بزرگ را آبگیری کنید و یک قاشق  غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه کنید. ۲۰۰ میلی‌لیتر آب معدنی به محلول  بیافزایید و آن را در محیط خنک یخچال و درون بطری در بسته که هوا هم واردش  نشود، نگهداری کنید. چون لیمو به نور حساس است، از این تونر در شب استفاده  کنید.

تونر گل بابونه برای آرامش و تسکین پوست مناسب است. مقداری بابونه را  مانند چای دم کنید و صبر کنید تا سرد شود. به همین سادگی قابل استفاده است.

فواید گلاب برای پوست

شاید جالب باشد بدانید که همین حالا هم شما در خانه یک تونر طبیعی دارید  که از آن غافل هستید! گلاب به وسیله تقطیر گلبرگ‌های گل رز حاصل می‌شود.  پاکسازی پوست صورت با گلاب بسیار راحت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.  آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده تأثیرات بسیاری روی پوست صورت  می‌گذارد. گلاب یک محلول طبیعی آبرسان برای پوست است و می‌تواند ذرات آلوده  را از منافذ پوستی پاک کند. گلاب یکی از تونرهای طبیعی است که می‌توانید  با خیال راحت آن را روی پلک و دور چشم هم استفاده کنید.

از آنجا که گلاب آب‌رسانی بالایی دارد، برای پوست‌های خشک یک تونر خانگی  و کم‌هزینه به شمار می‌رود. ترکیبی که برای پوست خشک مناسب خواهد بود دو  قاشق غذاخوری از گلاب و یک قاشق چای‌خوری از گلیسیرین است. این ترکیب یک  آبرسان قوی خواهد بود.

از خواص گلاب برای پوست، خاصیت التیام دهندگی و تسکین کنندگی آن است.  جوش و آکنه را کاهش می‌دهد و زمانی که با آب نارنج یا آبلیمو ترکیب شود،  برای کنترل چربی پوست بسیار مفید است. این محلول برای درمان منافذ باز پوست  صورت هم تأثیر بسیار خوبی می‌گذارد.